9 آوریل 2024- ابتلای همزمان به دیابت نوع 2 و فیبریلاسیون دهلیزی ترکیبی است که به طور قابل توجهی خطر عوارض جانبی قلبی عروقی را افزایش می دهد. مطالعه ی اخیر که در مجله ی Clinical Endocrinology and Metabolism منتشر شده است، نشان داد که مهارکننده‌های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز(SGLT2i)  به طور قابل توجهی خطر ابتلا به نارسایی قلبی و عوارض کلیوی را در این گروه از بیماران کاهش می دهند.

این مطالعه ی همگروهی گذشته نگر جامع در سراسر کشور تایوان از داده‌های پایگاه تحقیقاتی بیمه سلامت ملی این کشور استفاده کرد و یافته‌های آن اثرات مقایسه‌ای مهارکننده‌های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز(SGLT2i)  و آگونیست‌های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1RA) را در بیماران دیابتی نوع 2 با و بدون AF برجسته نمود.

این مطالعه از 1 مه 2016 تا 31 دسامبر 2019 انجام شد و در مجموع 344,392 بیمار T2D بدونAF  و در مجموع 31,351 بیمار T2Dمبتلا به AF تحت درمان با SGLT2i را با 11,462 و 816 بیمار T2D با و بدون AF تحت درمان باGLP-1RA  را با هم مقایسه نمود. شرکت‌کنندگان تا 31 دسامبر 2020 برای پیامدهای قلبی عروقی مختلف پس از انجام وزن‌دهی تثبیت‌شده ی امتیاز تمایل برای اطمینان از مقایسه ی عادلانه بین دو گروه دارویی تحت نظر قرار گرفتند.

تمایز قابل توجهی در نتایج درمان، به‌ویژه برای بیماران مبتلا بهAF ، مشاهده شد. خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی در افراد تحت درمان با SGLT2i در مقایسه با همتایانشان در گروهGLP-1RA  با نرخ بروز 2.32 در مقابل 4.74 رویداد در هر 100 نفر سال، به طور قابل توجهی کاهش یافت.SGLT2i با خطر کمتر پیامدهای کلیوی کامپوزیت در هر دو گروه(با و بدون AF) مرتبط بود که مزایای آن را فراتر از سلامت قلب برجسته می کند.

این مطالعه، تفاوت معنی داری بین دو دارو از نظر عوارض جانبی قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از همه علل، صرف نظر از وضعیت AF نشان نداد. این عدم تفاوت پیچیدگی مدیریت T2D همراه با شرایط قلبی عروقی را روشن می کند و نیاز به استراتژی های درمانی شخصی را برجسته می نماید.

اثرات مثبت این یافته ها در بیماران دیابتی با شیوع بالا و خطر نارسایی قلبی، قابل توجه است. این شواهد قویاً نشان می‌دهد که SGLT2i ممکن است محافظتی عالی در برابر نارسایی قلبی و عوارض کلیوی برای بیمارانT2D مبتلا به AF که خطر ابتلا به این شرایط ناتوان‌کننده را افزایش می‌دهد، ارائه دهد. با این حال، این مطالعه انجام تحقیقات بیشتر را برای تعیین قطعی این موضوع که آیا SGLT2i باید گزینه درمانی ترجیحی نسبت به GLP-1RA برای این جمعیت پرخطر باشد یا خیر، پیشنهاد می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/sglt2-inhibitors-may-protect-t2d-patients-with-af-from-hf-and-renal-complications-study-126892